دسته
پیوندها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 387825
تعداد نوشته ها : 1213
تعداد نظرات : 8
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
بسم الله الرحمن الرحیم
شهید محمود کاوه سردار و فرمانده بزرگ تیپ ویژه شهدا د رسال 1340 در یکی از محلات متوسط و بلکه محروم شهر مقدس مشهد(خیابان ضد)، درخانواده ای مذهبی و متدین چشم به جهان گشود و لذا از همان اوان کودکی ارزشها و سنن مذهبی آرام آرام در وجود او شکل می گرفت و دست تقدیر او را برای ایفای مسؤولیت های خطیر فردی و اجتماعی آینده آماده می ساخت.



پدرش که از بازاریان خرده پا و متعهد مشهدی به شمار می آمد و می آید از جمله افرادی بود که در دوران اختناق به لحاظ این که مقلد حضرت امام (قدس الله نفسه الزکیه) بود با روحانیون مبارز و برجسته ای همچون حضرت آیت الله خامنه ای، شهید هاشمی نژاد و شهید کامیاب حشر و نشر داشت. او که آگاهانه در تلاش ارتقاء سطح دینی تنها فرزند پسرش بود، محمود کوچک را همراه خویش به مراسم و محافل مذهبی می برد و البته همان محافل و بعدها کلاسها در ساختمان رفیع شخصیت مبارزاتی و خلوص علمی کاوه تاثیرات برجسته ای، بجای گذارد به نحوی که خود شهید از آن خاطرات شیرین گاه و بیگاه یاد نموده و بدانها افتخار می ورزید.
کاوه تحصیلات خویش را با توجه به چنین مقدماتی از دبستان آغاز نمود و با اتمام دوره راهنمایی تحصیلی بنا بر علاقه وافری که به کسب علوم دینی در حوزه های نور و معرفت داشت دروس حوزوی را برگزید و چندی نیز در این وادی به سلوک پرداخت.
باری، اگر چه شهید کاوه بهره های میمونی از دوران کوتاه تحصیل در مراحل مقدماتی حوزه برد ولیکن ظاهرا بدین نتیجه رسیده بود که اگر با اخذ مدرک دوران پایانی دبیرستانی گام در این وادی مقدس بگذارد، مؤفقتر خواهد بود و لذا با این امید که در آینده و بعد از کسب مدرک دیپلم به ادامه دروس حوزوی بپردازد، به تحصیل کلاسیک متوسطه بازگشت.
درکشاکش همین دوران اخیر از زندگی شهید بود که آرام آرام حاصل بیش از یک دهه روشنگری و مبارزه و تلاش و زندان و تبعید حضرت امام (ره) و اصحاب وفادارش، می رفت تا در قالب نهضتی شگرف و اعجاب بر انگیز یعنی انقلاب اسلامی نمودار گردد. شهید کاوه در آن روزگار جوانی پر نشاط، فعال و مذهبی بود، که لحظه ای آرام و قرار نداشت و در تمامی صحنه های انقلاب حضور فعال داشت. زندگی در مرحله ای متوسط و خاکی همچون خیابان ضد و حشر و نشر با طبقات محروم یا متوسط جامعه از وی چهره ای فعال، ورزشکاری خاکی و پر جنب و جوش ساخته بود و همین آمادگی های جسمانی مزید بر تمهیدات روحانی مذهبی بود که ایشان تاب و توان فوق العاده ای در کوران انقلاب از خود نشان می داد. شهید کاوه در آن روزگار با شرکت در کلاسها و محافل درسی مسجد جواد و امام حسن مجتبی، گاه انفرادی گاه به همراه پدر بزرگوار خویش، از هدایتها و تعالیم حضرت آیت الله خامنه ای که در آن روزگار با عنوان(حاج سید علی آقا) قطب مبارزات مردم مشهد به شمار می رفتند، بهره های فراوان برد. او در محضر شهیدان حجه الاسلام هاشمی نژاد و حجه الاسلام کامیاب نیز حاضر می شد و ره توشه های همین تعالیم را با خود به محیط دبیرستان و میان دانش آموزان منتقل می نمود و همین ویژگی ها، مشخصات و دانسته ها بود که وی را به عنوان یکی از محورهای مبارزه در دبیرستان می شناسند.
کاوه در این دوران نوجوانی بیش نبود و حال آن که همه آنان که از نزدیک با وی آشنایی داشتند، می دانند که خود را وقف انقلاب کرده بود وآرامش را برای وی محلی از اعراب نداشت. در پخش اعلامیه های حضرت امام چه در درون دبیرستان و چه در محیط های دیگر تلاش می نمود و در درگیریها با مزدوران رژیم شاه و راهپیماییها به همراه پدر بزرگوارش فعالانه شرکت میجست. چهاراه شهدا، خسروی، میدان شهدا، کوچه ملک، اطراف حرم مطهر، و ....جای در جای خاطرات و تلاشها و مقاومتهای او را به همراه مردم سلحشور مشهد، ثبت و ضبط نموده است و آنان که در حادثه محاصره مسجد الرضا (ع) در خیابان بهار حضور داشتند و تهاجم سبعانه مزدوران نظامی و چماق کش و لجاره های پهلوی را به یاد دارند، اگر قدری عمیقتر به خاطرات خویش رجوع کنند، جوانکی را به یاد می آورند که سوار بر موتور گازی قراضه خویش از میان صف مزدوران رژیم می گذشت و به یکباره شعار مرگ بر شاه و درود بر خمینی سر می داد.
باری، شهید کاوه همچون همه مردم حزب اللهی و شریف مشهد در تمامی عرصه های مقابله با رژیم آدمکش و تا دندان مسلح پهلوی حضوری فعال داشت و لذا با پیروزی انقلاب که او نیز خود را مانند بسیاری دیگر در آن شریک می دانست جهت حفظ و حراست انقلاب اسلامی در خود احساس مسؤولیتی بزرگ می نمود از این رو و بنا برتوصیه های حضرت آیت الله خامنه ای، جزو اولین عناصر مؤمن، متعهد و خدایی اسلامی بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست.
والسلام

X